AREALINNSPILL TIL OMRÅDEREGULERINGSPLAN FOR

SEIERSTEN, ULLERUDSLETTA OG DYRLØKKE

Drøbak 15. september 2018

 

 

Innspillets betegnelse:

Seiersten Terrasse: Fra 0 til 100 på 3 til 4 generasjoner og 5 til 6 etasjer!

Oversikt over hele plan-området:

Seiersten Terrasse blir Drøbaks nye bydel som skal bli svar på etterlengtede kvaliteter for beboere i alle aldre. Med bærekraftig og fremtidsrettet utnyttelse, med over to tredjedeler av areal til gang/ adkomstveier og uteanlegg med leke- og parkarealer. Fjordutsiktsleilighetene i toppetasjene vil bli sentrale i sikring av heis og områdetilpassede gang- og sykkelveier.  Med særdeles høy brukskomfort til glede for både beboerne, naboer og brukere av omliggende kommunale institusjoner og servicetilbud i  Seiersten/Ullerud området.

Seiersten Terrasse sett fra syd. Museumsveien går rett opp fra Seiersten Terminal.

 

I  skissen nedenfor er området avgrenset innenfor blå linje.

Her er eiendommene syd for Museumsskogen som inkluderer en kommunal ubebygget tomt og et dusin villaeiendommer med svært store tomter.

 

Ambisjoner og utfordringer.

Museumsveiens bratthet stenger mange brukergrupper ute både sommer og vinter.

I bl.a. mulighetsstudier, trafikk- og andre utredninger har det kommet et klart ønske om sterkt forbedret adkomst til og mellom boliger, strategiske bygninger og de mange servicetilbud i Seierstenområdet. Pr. august 2018 er det  kun Museumsveien som tilbys gående  syklende.

Området preges i dag av trange og bratte veier og ufremkommelige stier. På det bratteste er Museumsveien hele 12 grader, det samme som Buggebakken, en av de drøyeste bakkene i Drøbak. 12 grader må betetgnes som en «mördarebacke» oppover og «lårhalsbrekker» nedover.

Et viktig mål for Seiersten Terrasse er å få byttet ut 75 meter med bratt bakke fra høydekåte 64 (nede ved Seiersten Terminal) og isteden legge inn 250 meter terrengtilpasset og brukervennlig gangvei med slak stigning. Rundt høydekåte 80 befinner seg inngangene til helsebyggene på Ullerud og øvre inngang til Seiersten Ungdomskole samt Bølgen. Nærmest helt flate strekninger tilknyttes og danner en helt ny Øst – Vest forbindelse som er totalt ufremkommelig før omregulering. Videre vil gangbro over rundkjøringen ved KIWI gi bilfri gangvei helt fra Drøbak City er sikret.

 

Plassering og utforming av ny gangvei.

Plantegningen nedenfor viser i grove trekk de befaringsbaserte veitraseer i gult.

Fra Bølgen øverst til venstre videre til veikryss på kommunens tomt. Der møter den «Trollstigenkurve» nr 2 og går slakt oppover til Raskebekken og videre mellom Ullerud Barnehage og Bofelleskapet. Da kommer man behagelig helt frem til Huskestuen Kafe i Ullerud Helsebygg.

 

Nærhet til kollektivknutepunkt.

Tette avganger til Ås/Ski og Oslo er et særdeles godt kollektivtilbud for Drøbak generellt og Seiersten spesielt. Moderne og effektiv bebyggelse vil kunne redusere biltrafikk og parkeringsbehov betydelig.

 

Hvor høyt og hvor tett?

Nærheten til Seiersten Terminal gjør at høy og tett utnyttelse gir stor uttelling i miljø- og bærekraftsbetraktninger. Ullerud Helsebygg har allerede 5 etasjer. Den 6. etasjen er da nærliggende. Nedenfor er   9 blokker inntegnet etter at gangveiene er plassert.

Som det fremgår er dagens eiendomsgrenser ikke inntegnet. Området på ca 30 dekar bebos i dag av drøyt 20 personer. Bygningsmassen er hovedsakelig fra 1960-tallet og tomtene er i gjennomsnitt ca 2 dekar. Mange grunneiere er idag positive til sammenslåing av tomtene og realisering av mange nye leiligheter og eventuelt sikre seg ny bolig på hjemlige trakter. Arealinnspillet ønskes derfor innarbeidet i det videre planarbeidet til Frogn Kommune.

 

Drøbak 16. september 2018

Med hilsen initiativtagerne

v/ Siviløkonom Ole Reidar Gjems

Museumsveien 11

1443 Drøbak

91540440

gjems-or##online…no